Eğitim Planı: “Doğal Sayılarla Çarpma İşlemi Yapma”
1. Beceri Tanıtma Evresi
Hedef davranış: “Doğal sayılarla çarpma işlemi yapar.”
Bu becerinin kazanılması, öğrencinin matematiksel işlemleri daha hızlı ve verimli bir şekilde çözmesini sağlar. Günlük yaşamda sayısal verilerin çarpılması gereken durumlarda (alışveriş, hesaplama, vb.) problem çözme yeteneğini artırır ve zihinsel matematik becerilerini güçlendirir.
Ulaşmak istediğimiz hedef davranışlar:
- 20’ye kadar olan sayılarla çarpma işlemini yapar.
- Çarpma işleminin tekrarlı toplama olduğunu açıklar.
- Çarpma işlemi sembolünü (×) kullanır.
- Çarpım tablosunu oluşturur.
- 100’e kadar olan sayılarla kısa yoldan çarpma işlemini yapar.
Kullanılabilecek öğretim yöntemleri:
- Doğrudan Öğretim Yöntemi: Çarpma işleminin adımları öğrenciye doğrudan öğretilir.
- Alıştırmayı Artırma Tekniği: Çeşitli örneklerle tekrar yapılarak işlem becerisi pekiştirilir.
- Görsel Destek Yöntemi: Çarpma işlemi sembolü ve tekrarlı toplama yöntemi görsellerle anlatılır.
Kullanılabilecek materyaller ve araçlar:
- Çarpım tablosu, abaküs, sayı sembolleri.
- Matematik kitabı, defter, kalem.
- Çarpma işlemini modelleyen görsel ve somut materyaller (ör. küçük nesneler).
2. Uygulama Evresi
Okul ortamında uygulanacak yöntemler:
- Grup etkinlikleri:
Öğrenciler gruplar halinde çalışarak çarpma işlemini nesnelerle modeller.- Örnek: Öğretmen, öğrencilere birer grup nesne dağıtır ve şu tür görevler verir:
- “Her kutuda 5 top var. 4 kutuda toplam kaç top var?”
- Örnek: Öğretmen, öğrencilere birer grup nesne dağıtır ve şu tür görevler verir:
- Bire bir uygulamalar:
Öğretmen, öğrenciye bire bir rehberlik ederek çarpma işleminin adımlarını öğretir.- Örnek: “10’un 3 katı nedir?” sorusu sorularak hem toplama hem de çarpma işlemiyle gösterilir.
- Görselleştirme:
Çarpma işlemleri tahtada çizimlerle anlatılır.- Örnek: 3 × 4 işlemi için “üç grupta dörder elma” çizimi yapılır ve işlem açıklanır.
Ev ortamında ebeveynlerin uygulayabileceği yöntemler:
- Günlük yaşam problemleri:
Çocuğa günlük yaşamdan örneklerle çarpma işlemleri yaptırılır.- Örnek: “Bir pakette 6 çikolata var. 5 paket aldık. Toplam kaç çikolata aldık?”
- Ev içi etkinlikler:
Çocuk, evdeki nesneleri kullanarak çarpma işlemi yapar.- Örneğin: “Her rafta 4 kitap var. 3 rafta toplam kaç kitap var?”
- Oyunlaştırma:
Çarpma işlemleri oyunlarla öğretilebilir. Örneğin: Zar atılarak çıkan sayılar çarpılır ve sonuç deftere yazılır. - Çarpım tablosu ezberleme:
Aile, çocuğa çarpım tablosunu eğlenceli bir şekilde öğretmek için müzikli tekrarlar veya kartlar kullanır.
3. Pekiştirme Evresi
Bu evrede öğrenci, çarpma işlemini farklı bağlamlarda tekrarlayarak öğrenimini pekiştirir.
Öğretmenler için öneriler:
- Sınıf içi yarışmalar:
Öğrencilere çarpma işlemleriyle ilgili sorular sorulur ve doğru cevaplayanlar ödüllendirilir.- Örnek: “8 × 7 nedir?” gibi soruların yer aldığı kısa yarışmalar.
- Tekrar ve çeşitlendirme:
Öğrencilere aynı beceriyi farklı problemlerle tekrar ettirilir.- Örneğin: 5 × 3 işlemi için “5 grup, her grupta 3 nesne” modeli çizdirilir.
- Problem kurma etkinlikleri:
Öğrencilere çarpma işlemini içeren kendi problemlerini kurma ve çözme fırsatı verilir.
Ebeveynler için öneriler:
- Evde tekrarlı çalışma:
Çocuk, her gün çarpım tablosunu tekrar eder ve bu sırada ebeveyn soruları sorarak pekiştirme sağlar. - Alışveriş matematiği:
Aile, alışveriş sırasında çarpma işlemi gerektiren sorular sorar.- Örnek: “Bir paket süt 5 TL. 4 paket alırsak ne kadar öderiz?”
4. Genelleme Evresi
Bu evrede çocuğun öğrendiği beceriyi farklı ortam ve durumlarda uygulaması sağlanır.
Okul ortamında yapılacak çalışmalar:
- Dersler arası entegrasyon:
Çarpma işlemleri diğer derslere entegre edilir.- Örneğin: Fen dersinde, deney tüplerinin her birinde aynı miktarda sıvı olduğu bir durumda toplam miktar hesaplanır.
- Gerçek hayat durumları:
Öğrenciye, günlük yaşamda karşılaşabileceği çarpma problemleri verilerek çözmesi istenir.- Örnek: “Bir çiftlikte 10 tavuk var, her biri 3 yumurta yapıyor. Toplam kaç yumurta yapıldı?”
Ev ortamında yapılacak çalışmalar:
- Oyunlarla uygulama:
Çocuğa çarpma işlemini içeren dijital veya masa oyunları oynatılır. - Tatilde uygulama:
Tatil sırasında çarpma işlemleri günlük yaşam aktivitelerine entegre edilir.- Örnek: “Gittiğimiz otelde 5 kat var, her katta 8 oda var. Toplam kaç oda var?”
Sonuç
“Doğal sayılarla çarpma işlemi yapma” becerisi, tekrarlı uygulamalar ve çeşitli ortamlarla desteklendiğinde kalıcı hale gelir. Öğretmen ve aile desteğiyle öğrenci, bu beceriyi günlük yaşamında bağımsız bir şekilde kullanabilir. Uygulamalar sırasında somut ve eğlenceli materyallerle öğrenme süreci zenginleştirilir.