Eğitim Planı: “Çarpma İşlemi Gerektiren Problemleri Çözme”

1. Beceri Tanıtma Evresi

Hedef davranış: “Çarpma işlemi gerektiren problemleri çözer.”
Bu becerinin kazanılması, öğrencinin matematiksel problem çözme becerisini geliştirecek ve çarpma işlemlerini daha hızlı bir şekilde uygulamasına olanak tanıyacaktır. Günlük yaşamda (alışveriş, eşya sayımı vb.) çarpma işlemi gerektiren durumlarda daha bağımsız bir birey haline gelmesini sağlayacaktır.

Ulaşmak istediğimiz hedef davranışlar:

  1. 1-100 arası sayılar ile çarpma işlemi gerektiren problemleri çözer.
  2. Çarpma işlemi gerektiren problem kurar.
  3. En fazla üç basamaklı sayılarla çarpma işlemi gerektiren problemleri çözer.

Kullanılabilecek öğretim yöntemleri:

  • Doğrudan Öğretim Yöntemi: Problemin çözüm adımları doğrudan öğretilir ve gösterilir.
  • Alıştırmayı Artırma Tekniği: Benzer tipte birçok problem çözülerek öğrenme pekiştirilir.
  • Model Olma Yöntemi: Öğretmen önce bir problemi çözer ve öğrencinin aynı yöntemi uygulamasını sağlar.

Kullanılabilecek materyaller ve araçlar:

  • Matematik kitabı, çarpım tablosu, defter, kalem.
  • Somut materyaller (nesneler, abaküs).
  • Çarpma işlemlerine uygun görsel şablonlar.

2. Uygulama Evresi

Okul ortamında uygulanacak yöntemler:

  1. Grup çalışmaları:
    Öğrenciler, grup halinde problemleri çözmek için iş birliği yapar.
    • Örnek: “Bir çiftlikte her biri 10 tavuktan oluşan 5 kümeste toplam kaç tavuk vardır?”
      Gruplar, çözüm yöntemlerini tartışır ve sonuçlarını paylaşır.
  2. Görsel destekler:
    Problemler tahtada görsel şablonlarla açıklanır.
    • Örnek: “Bir otobüste her sırada 4 koltuk vardır. 20 sırada toplam kaç koltuk vardır?” Görsel modelleme kullanılarak çözüme gidilir.
  3. Problem oluşturma ve çözme:
    Öğretmen, öğrenciden kendi problemini oluşturmasını ister ve bunu çözer.
    • Örnek: “Her rafta 8 kitap var. 7 rafta toplam kaç kitap var?”

Ev ortamında ebeveynlerin uygulayabileceği yöntemler:

  1. Günlük yaşam problemleri:
    Aile, çocuğun günlük yaşamda karşılaşabileceği problemleri çözmesini ister.
    • Örnek: “Bir kutuda 12 yumurta var. 5 kutuda toplam kaç yumurta var?”
  2. Oyunlaştırma:
    Çarpma işlemleri oyunlarla eğlenceli hale getirilir. Zar veya kart oyunları kullanılarak problemlerin çözümü teşvik edilir.
    • Örnek: Zar atılarak çıkan sayılar çarpılır ve sonuç hesaplanır.
  3. Çarpım tablosu uygulamaları:
    Ebeveyn, çocuğun çarpım tablosunu tekrar etmesini sağlar ve tablolar üzerinden problemler üretir.
    • Örnek: “Bir sınıfta 9 sıra var. Her sırada 3 öğrenci oturuyor. Toplam kaç öğrenci var?”

3. Pekiştirme Evresi

Pekiştirme evresi, öğrencinin öğrenilen davranışı farklı bağlamlarda uygulamasını ve işlemi daha rahat bir şekilde gerçekleştirmesini sağlar.

Öğretmenler için öneriler:

  1. Sınıf içi yarışmalar:
    Öğrencilere çarpma işlemi problemleri içeren sorular sorulur ve doğru cevabı bulan ödüllendirilir.
    • Örnek: “Bir markette 15 raf var. Her rafta 6 ürün var. Toplam kaç ürün vardır?”
  2. Karmaşık problemler:
    Öğrencinin düşünmesini gerektiren, birkaç işlem basamağından oluşan problemler verilir.
    • Örnek: “Bir fabrikada her gün 100 parça üretiliyor. 5 gün içinde toplam kaç parça üretilir?”
  3. Farklı bağlamlarda uygulama:
    Öğrenciye, gerçek yaşamla ilgili çeşitli problemler verilir.
    • Örnek: “Bir otel katında 20 oda var. 4 katta toplam kaç oda vardır?”

Ebeveynler için öneriler:

  1. Evde günlük uygulamalar:
    Ebeveynler, çocuğun çarpma işlemini günlük yaşamda kullanmasına olanak sağlar.
    • Örnek: “Bir pastada 8 dilim var. 3 pasta alındı. Toplam kaç dilim var?”
  2. Eğlenceli matematik etkinlikleri:
    Çocuk, çarpma işlemlerini içeren hikayeler ve oyunlar yoluyla tekrar eder.

4. Genelleme Evresi

Genelleme evresi, çocuğun öğrendiği beceriyi farklı ortam ve durumlarda kullanmasını teşvik eder.

Okul ortamında yapılacak çalışmalar:

  1. Dersler arası entegrasyon:
    Çarpma işlemleri, fen, sosyal bilgiler gibi diğer derslere entegre edilir.
    • Örnek: “Bir deneyde her öğrenciye 3 deney tüpü verildi. 10 öğrenciye toplam kaç tüp verildi?”
  2. Gerçek hayata uygun problemler:
    Öğrencilere gerçek yaşamdan alınmış örnek problemler verilir.
    • Örnek: “Bir otobüs şirketi her seferde 50 yolcu taşıyor. Günde 4 sefer yapılıyor. Günlük kaç yolcu taşınıyor?”

Ev ortamında yapılacak çalışmalar:

  1. Alışveriş matematiği:
    Çocuk, alışveriş sırasında çarpma işlemlerini kullanarak hesaplama yapar.
    • Örnek: “Bir elma 5 TL. 6 elma alırsak toplam kaç TL öderiz?”
  2. Günlük etkinliklere dahil etme:
    Çarpma işlemleri yemek yapma, temizlik gibi günlük etkinliklere entegre edilir.
    • Örnek: “Her tabakta 4 dilim kek var. 8 tabakta toplam kaç dilim kek vardır?”

Sonuç

“Çarpma işlemi gerektiren problemleri çözme” becerisi, düzenli tekrarlar ve farklı bağlamlarda uygulamalar ile kalıcı hale gelir. Öğrenci, bu beceriyi günlük yaşamında bağımsız olarak kullanabilir. Öğretmen ve ailenin desteğiyle öğrenme süreci hızlanır ve daha etkili bir şekilde gerçekleşir.