Eğitim Planı: Sembolik oyun oynar

1. Beceri Tanıtma Evresi

Beceri Tanımı ve Önemi: Sembolik oyun oynama becerisi, çocuğun yaratıcılık ve hayal gücünü kullanarak nesnelere farklı anlamlar yüklemesini ve hikayeler oluşturmasını sağlar. Bu beceri, çocuğun sosyal etkileşimlerini, dil gelişimini ve problem çözme yeteneğini destekler.

Kazandırılacak Davranışlar:

  • Figürlere canlıymış gibi davranır (ör. oyuncak hayvanlarla çiftlik kurma).
  • Nesneleri başka bir nesneymiş gibi kullanır (ör. kumandayı telefon olarak kullanma).
  • Var olmayan nesneleri varmış gibi kullanır (ör. boş bardaktan su dökme taklidi).
  • Kendine veya başkalarına rol verir (ör. kendini kedi rolüne sokma).
  • Aynı figürle farklı eylemler yapar (ör. figürü hem yürütme hem oturtma).
  • Hayalî karakterlerin rollerini üstlenir (ör. süper kahraman olma).

Kullanılacak Öğretim Yöntemleri:

  • Söz Öncesi Dönem Millieu Dil Öğretimi (SÖMDÖ)
  • Oyun temelli öğrenme
  • Model olma ve taklit

Modül ve Bölüm Bilgisi:

  • Modül: Dil, İletişim ve Oyun
  • Bölüm: Sembolik Oyun

Örnek Çalışma: Öğretmen, çocuğun önüne oyuncak hayvanlar koyar ve “Bu hayvanlarla bir çiftlik oluştur” yönergesini verir. Çocuktan, oyuncak hayvanları canlıymış gibi kullanarak çiftliği oluşturması beklenir. Yönerge: “Hayvanları çiftlikte dolaştır.” Doğru bir şekilde yapıldığında sözel pekiştireç kullanılır: “Harika, çiftliği çok güzel kurdun!”


2. Uygulama Evresi

Okuldaki Çalışma Yöntemleri:

  1. Figürlere Canlıymış Gibi Davranma:
    • Öğretmen, çocuğa hayvan figürleri verir ve onları bir çiftlikte oynatmasını ister.
    • Yönerge: “Bu hayvanları çiftlikte dolaştır.”
  2. Nesneleri Başka Bir Nesneymiş Gibi Kullanma:
    • Çocuğa bir kumanda verilir ve telefonmuş gibi konuşması istenir.
    • Yönerge: “Bu telefonla arkadaşını ara.”
  3. Var Olmayan Nesneleri Kullanma:
    • Çocuğa boş bir bardak verilir ve su dökme taklidi yapması istenir.
    • Yönerge: “Bu bardaktan su dök.”
  4. Roller Verme:
    • Çocuğa bir maske veya kostüm giydirilir ve bir hayvan rolü oynaması istenir.
    • Yönerge: “Ben köpek oldum, sen de kedi ol.”
  5. Aynı Figürle Farklı Eylemler Yapma:
    • Çocuğa bir figür verilir ve bu figürle farklı hareketler yapması istenir.
    • Yönerge: “Bu figürü önce yürüt, sonra oturt.”

Aile ile Evde Yapılacak Çalışmalar:

  1. Günlük Nesnelerle Oyun:
    • Aile, çocuğun evdeki eşyaları sembolik olarak kullanmasını destekler. Örneğin: “Bu kaşığı gitar gibi çal.”
  2. Hayalî Karakter Rolleri:
    • Aile, çocuğun süper kahraman veya masal karakteri rollerini oynamasını sağlar. Örneğin: “Sen prenses ol, ben şövalye olayım.”
  3. Taklit ve Yaratıcılık Çalışmaları:
    • Aile, çocuğun hayal gücünü kullanarak hikayeler oluşturmasını teşvik eder. Örneğin: “Bu hayvanlarla bir orman hikayesi oluştur.”

Ek Açıklamalar: Bu evrede çocuğun yaptığı doğru çalışmalar sözel pekiştireçlerle desteklenir. Yanlış durumda rehberlik edilerek doğru yöntem modelleme yöntemiyle gösterilir ve çocuğun tekrar yapması sağlanır.


3. Pekiştirme Evresi

Bu aşamada çocuğun sembolik oyun oynama becerisini pekiştirmek için farklı materyallerle tekrar yapılır.

Okuldaki Çalışma Yöntemleri:

  1. Farklı Figür ve Nesnelerle Çalışma:
    • Öğretmen, çocuğa farklı figürler ve nesneler sunarak aynı oyunları tekrar ettirir. Örneğin: “Bu figürlerle bir oyun kur.”
  2. Grup Çalışmaları:
    • Çocuk, bir grup etkinliğinde arkadaşlarıyla birlikte sembolik oyunlar oynar. Örneğin: “Hep birlikte bir orman macerası yapalım.”
  3. Oyunlarla Pekiştirme:
    • Çocukla bir oyun oynanır ve oyun sırasında verilen figürlerle farklı kombinasyonlar oluşturması sağlanır.

Aile ile Evde Yapılacak Çalışmalar:

  1. Evde Günlük Oyunlar:
    • Aile, çocuğun evde sembolik oyunları tekrar etmesini teşvik eder. Örneğin: “Bu oyuncaklarla bir kamp kur.”
  2. Hikaye ve Senaryo Çalışmaları:
    • Aile, çocuğun bir hikaye oluşturup bunu sembolik oyunlarla ifade etmesini destekler. Örneğin: “Bu hayvanlarla bir çiftlik hikayesi kur.”

4. Genelleme Evresi

Bu evrede çocuğun öğrendiği sembolik oyun oynama becerisini farklı ortamlarda ve durumlarda uygulaması sağlanır.

Okuldaki Çalışma Yöntemleri:

  1. Sınıf Dışı Etkinlikler:
    • Çocuk, bahçede doğal nesnelerle sembolik oyunlar oynar. Örneğin: “Bu taşlarla bir köprü yap ve figürlerle geç.”
  2. Grup Çalışmaları:
    • Çocuk, bir grup etkinliğinde öğrendiği becerileri arkadaşlarıyla birlikte uygular. Örneğin: “Birlikte bir süper kahraman hikayesi oluşturun.”

Aile ile Evde Yapılacak Çalışmalar:

  1. Doğal Ortamlarda Çalışma:
    • Aile, çocuğun parkta bulduğu taşlarla veya dallarla bir hikaye kurmasını destekler. Örneğin: “Bu taşlarla bir ev yap ve figürleri yerleştir.”
  2. Sosyal Etkinliklerde Çalışma:
    • Aile, çocuğun arkadaşlarıyla birlikte figürlerle oyun oynayıp eylemler yapmasını teşvik eder. Örneğin: “Arkadaşlarınla birlikte bir şehir kur.”

Ek Açıklamalar: Genelleme evresinde çocuğun yaptığı her doğru çalışma övgüyle desteklenir. Yanlış durumlarda doğru yöntem tekrar gösterilir ve çocuğun beceriyi farklı bağlamlarda uygulaması teşvik edilir.


Sonuç

Sembolik oyun oynama becerisi, çocuğun dil gelişimi, yaratıcılığı ve sosyal etkileşimlerini geliştiren önemli bir araçtır. Bu becerinin tanıtım, uygulama, pekiştirme ve genelleme aşamalarında sistematik bir şekilde çalışılması, çocuğun bu beceriyi günlük yaşamında etkili bir şekilde kullanmasını sağlar. Aile ve öğretmenin iş birliği, öğrenmenin kalıcılığını artırır ve çocuğun gelişimini destekler.